Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

 

1. Vereenvoudig het zorgleefplan tot een handzaam hulpmiddel voor cliënt en zorgmedewerker

Het zorgleefplan wordt vaak als grote registratielast gezien door de zorgmedewerker. Zorgplannen zijn in de loop der jaren vaak hele boekwerken geworden. Er zijn verschillende goede voorbeelden van organisaties die hun zorgleefplan hebben vereenvoudigd. Vermeld alleen het noodzakelijke, relevante en verwijder zorgproblemen die er niet meer toe doen, door regelmatige evaluatie van het zorgplan. 

2. Koppel resultaten uit registraties terug naar de zorgmedewerkers

Niets is vervelender dan iets moeten registreren, waar u vervolgens niets meer van hoort. Koppel de resultaten van metingen daarom (zo snel mogelijk) terug aan verantwoordelijke zorgmedewerkers, zodat het meten onderdeel wordt van de kwaliteitscyclus.

3. Leg aan de zorgmedewerker uit wat het doel is van een registratie

Iets voelt sneller als een last, wanneer u niet weet waarom u iets moet doen. Leg de nadruk niet op het feit of alle lijstjes wel zijn ingevuld, maar bijvoorbeeld of de veiligheid van de cliënt wel wordt gewaarborgd.

4. Maak een logische verbinding tussen registraties

Koppel registratielijsten zoveel mogelijk aan het bestaande zorgleefplan of elektronisch cliëntendossier, zodat deze lijstjes niet op zichzelf staan maar onderdeel zijn van de kwaliteit- en verbetercyclus op een afdeling, binnen een team of organisatie.

5. Kijk kritisch naar registraties in de organisatie

Kijk kritisch naar wat voor wie geregistreerd wordt en of dit nodig is. Uit de inventarisatie blijkt dat een groot deel van de registraties intern worden opgelegd. Durf registraties af te schaffen. Heb vertrouwen in de professionaliteit van de medewerkers .

 

Meer informatie over het werken in de particuliere thuiszorg klik hier