Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

Bij het verlenen van (thuis) zorg aan een client zijn vaak meerdere disciplines betrokken. Om te komen tot goede zorg en een eenduidig beleid is een samenwerking noodzakelijk. Hieronder volgen 5 tips hoe je als zorgprofessional beter kan samenwerken met jouw collega’s.

1. Zoek zelf contact met betrokken zorgprofessionals.

Bij de verpleegkundige in de thuiszorg is dit een vereiste die wordt omschreven in de beroepscode, maar ook jeugdverpleegkundigen en praktijkondersteuners hebben in de praktijk een belangrijke rol in het opzoeken van samenwerking met andere partners in het medisch en sociaal domein. Dit vraagt om initiatief van professionals. Elkaar actief opzoeken is een belangrijke stap. Ook de bereikbaarheid voor elkaar is van belang. Ben je open in je communicatie naar andere professionals? Samenwerking tussen de verschillende domeinen is van essentieel belang voor de gezondheid van de client. Sluit het gevoerde beleid wel op elkaar aan en zijn we niet verschillende dingen naast elkaar aan het proberen? 2.

2. Verdiep je in de visie van andere zorgprofessionals.

Een dagbesteding zal de zorg anders uitvoeren dan wanneer iemand 1 op 1 begeleiding thuis heeft. Leer meer over elkaars zienswijze en hoor van elkaar wat wel en wat niet werkt. Het gedeelde belang dient de beste zorg voor de specifieke client te zijn. Uiteindelijk zal een goede zorgverlening ook tijd besparen en kunnen sommige taken onderling verdeeld worden.

3. Bouw een netwerk op in de wijk.

Informeer welke zorg er nog meer wordt verleend.  Zorg dat je weet wat de rol en expertises van de andere professionals uit medisch of sociaal domein zijn. Hierbij hoort ook het kennen van de sociale kaart. Kennis over de expertise van andere professionals in de wijk is belangrijk voor een effectieve samenwerking en goede onderlinge afstemming. Het helpt om duidelijk te krijgen wat je voor elkaar kunt betekenen en wat je van elkaar kunt leren.

4.Kennis met elkaar delen en leren van elkaar.

Een goede manier om kennis met elkaar te delen en van elkaar te leren is om gezamenlijk met een andere betrokken professional in gesprek te gaan met de client, een gezamenlijk huisbezoek af te leggen of via een warme overdracht. De client hoeft dan maar één keer het verhaal te doen en beide perspectieven kunnen ingebracht worden. Een goede overdracht is in het belang van de client om de continuiteit van het beleid te garanderen. 

5. Maak een afspraak voor daadwerkelijk contact. 

Spreek elkaar niet alleen via telefoon of what’s app, maar maak afspraken om elkaar te zien zodat je weet tegen wie je praat. Dit kun je doen door aan te sluiten bij (structurele) overleggen zoals MDO’s, casuïstiekbesprekingen, of teamvergaderingen. Door aan te sluiten in een overleg en een aantal casussen met elkaar te volgen, krijg je een veel duidelijker beeld van wat iedere partner doet.

6. Spreek af wie de regie heeft in een bepaalde casus .  

De behoefte aan een duidelijke contactpersoon voor clienten is groot. Het is belangrijk dat clienten en mantelzorgers weten op wie ze kunnen terugvallen. Door een terugkoppeling te geven, houd je collega’s aangehaakt, geef je ze de mogelijkheid om hun visie te delen, input te geven en neem je elkaar serieus. Een open houding is hierbij van essentieel belang. Een terugkoppeling geven over het verloop van de thuiszorg en ondersteuning in een casus is in de praktijk (nog) niet altijd vanzelfsprekend.

7. Evalueer de samenwerking

Ten slotte maak knelpunten bespreekbaar door structureel te evalueren. Wat gaat er goed in de samenwerking op casusniveau? Vonden er tussentijdse terugkoppelingen plaats naar betrokken professionals? En wat kan er (een volgende keer) beter? Ga hierover in gesprek met betrokken professionals, maar betrek hier ook de client of zijn / haar familie zelf bij.