Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

Veel PGB houders ervaren het bewuste keuze gesprek met het zorgkantoor als erg onaangenaam.

Na de toekenning van een zorgindicatie in PGB vorm bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (C.I.Z.) neemt het zorgkantoor contact op voor het maken van een afspraak voor het Bewuste Keuze gesprek. Dit gesprek is ingesteld als extra maatregel tegen fraude en wanbeheer van de PGB gelden. Kort gezegd moet een PGB goed terechtkomen bij de juiste mensen die het nodig hebben en moet je in staat zijn dit budget te beheren ( niet meer uitgeven dan er binnenkomt ). Daarnaast moet je zelf in kunnen staan voor het inkopen van kwalitatief verantwoorde zorg.

Het zorgkantoor beschrijft dit gesprek als volgt: “Iedereen die aangeeft in aanmerking te willen komen voor een PGB wordt uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Dit gesprek heet het ‘bewuste-keuzegesprek' en vindt plaats op het zorgkantoor. Tijdens deze wederzijdse kennismaking gaat een medewerker van het zorgkantoor met u in gesprek over uw situatie en de zorg die u voor ogen heeft. U krijgt de ruimte om kennis te maken met het zorgkantoor en vragen te stellen over het PGB.”

Zoals omschreven klinkt dit logisch, maar waarom houden dan veel aanvragers van een PGB een erg vervelend gevoel over aan dit gesprek?

Ten eerste vindt het gesprek plaats op het zorgkantoor. Veel ( heel veel ) zorgvragers die een PGB uit de WLZ ( via zorgkantoor ) aanvragen zijn langdurig en ernstig ziek. Er is dus sprake van een gevorderde dementie of somatische problematiek bijvoorbeeld een halfzijdige verlamming tgv een hersenbloeding etc. Deze zorgvragers zijn soms al jaren niet uit hun huis geweest of zijn daar simpelweg niet meer toe in staat. Hier begint de eerste discussie met het zorgkantoor al.

Ten tweede is de manier waarop zorgvragers worden ondervraagd vaak uiterst ongepast en wordt men in de hoek van verdediging gedrukt. Door de nadruk in de media en de politiek op de gepleegde fraude in het verleden worden PGB aanvragers standaard met argwaan tegemoet getreden.

Zoals het zorgkantoor stelt in haar omschrijving

Ook vragen wij naar uw beweegredenen om voor een PGB te kiezen. Iedereen mag een PGB aanvragen, maar wij verwachten van u dat u een bewuste keuze voor het PGB hebt gemaakt. Dit betekent dat u ook naar de mogelijkheden in Zorg in Natura hebt gekeken.”

Geheel onterecht aangezien het kiezen voor een PGB inmiddels vastgelegd is in de wet en men niet eerst de mogelijkheden van Zorg In Natura hoeft te onderzoeken.

Het zorgkantoor legt verder uit:

Tijdens het gesprek gaan wij uitgebreid in op de zorg die u wilt inzetten. Wij vragen u uw situatie te beschrijven en meer te vertellen over de zorg die u wilt inkopen. Wanneer het nodig is kunnen wij u advies geven over welke mogelijkheden er zijn in PGB en welke vormen van zorg passend kunnen zijn bij uw situatie.”

Na het aanvragen van het PGB bij het CIZ, vraagt het zorgkantoor om een zorgbeschrijving, een budgetplan en nog een aanvraagformulier. Zorgvragers die nooit eerder zorg hebben ontvangen weten werkelijk niet wat hiermee aan te vangen. Zorgvragers zijn vaak op leeftijd en zijn niet op de hoogte van de gebruikelijke terminologie als Persoonlijke Verzorging, Begeleiding Individueel of Verpleging en al helemaal niet van wat daar dan onder valt. Hulp hierbij vragen mag officieel niet want het budget moet bewust ( zelf ) worden aangevraagd. Voor mensen die zelf niet werkzaam zijn in de zorg is het ondoenlijk om deze formulieren juist in te vullen, waardoor ze vaak niet goed gekeurd worden geretourneerd. Wat weer veel vertraging ten gevolge heeft.

Op de website van PerSaldo is te lezen hoe lang een gemiddelde PGB aanvraag mag en kan duren, 36 weken. Voor iemand die ( vaak direct ) zorg nodig heeft is dit veel te lang. Het gevolg is dat zorgvragers de zorgkosten zelf voorschieten, met alle administratieve strubbelingen bij de SVB ten gevolg.

Tijd PGB aanvraag:

- Beslistermijn Indicatie CIZ: zes weken ( dit kan oplopen vanwege de wachttijd bij het CIZ). 
- Beslistermijn toekenning PGB door het zorgkantoor: acht weken. 
- Budgethouder stuurt zorgovereenkomsten en zorgbeschrijvingen op naar zorgkantoor voor inhoudelijke toetsing: acht weken 
- Zorgovereenkomst wordt bij de SVB voorgelegd voor de arbeidsrechtelijke toets: tien werkdagen (indien de zorgovereenkomst niet hoeft te worden aangepast, want anders duurt dit langer) 
- Eventuele meerzorg aanvraag: acht weken. 

Concluderend zou het zeer wenselijk zijn als zorgvragers die de zorg zelf willen organiseren door de inzet van een PGB hiermee geholpen worden en onbevooroordeeld tegemoet getreden kunnen worden. Het zorgkantoor zou verder moeten kijken dan het volgen van een protocol en weer opnieuw leren kijken naar de mens die ze voor zich zien zitten. 

Meer informatie over het aanvragen van een PersoonsGebonden Budget klik hier