Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.
Drie termijnen
|
|
Er zijn drie wettelijke afhandeltermijnen: 48 uur, twee weken en zes weken. De Bopz en de WGBODe WGBO benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpverlener voor zijn handelen door hem te verplichten altijd te handelen als goed hulpverlener. Een hulpverlener kan zich niet beroepen op het feit dat de Bopz-toets nog niet is afgerond en opname weigeren. Mocht de IGZ toch vragen stellen over een cliënt in de periode dat nog geen Bopz-toets is afgenomen, dan zal de hulpverlener moeten kunnen aantonen dat een aanvraag bij het CIZ is gedaan en kan hij/zij zich beroepen op de bepalingen in de WGBO. De IGZ heeft aangegeven zich in deze werkwijze te kunnen vinden. Na een acute opname kan het noodzakelijk zijn om middelen en maatregelen toe te passen. Een Bopz-toets is geen voorwaarde om deze toe te mogen passen. Indien de Bopz-toets nog niet heeft plaatsgevonden, kan onder de WGBO door middel van informed consent van partner/kinderen/gemachtigde de noodzakelijke zorg ingezet worden. Wat betekent dit nu concreet?Voor de aanvragen die vanuit het ziekenhuis worden gedaan, verandert er niets. Deze worden afgehandeld binnen 48 uur. Voor de afhandeltermijn van 48 uur in verband met crisisituaties is het volgende van belang. Als in een crisissituatie nog geen Bopz-toets heeft plaatsgevonden en directe opname is in verband met een gevaarlijke situatie noodzakelijk, is het wenselijk dat zo spoedig mogelijk de Bopz-toets wordt afgenomen om duidelijkheid over de status te krijgen. Voor de afhandeltermijn van twee weken gaat het om een opname die om zorginhoudelijke redenen noodzakelijk is. Het betreft hier een onvoorziene verandering in de gezondheidssituatie van de cliënt. Zoals hierboven al is toegelicht, kan sprake zijn van opname zonder dat de Bopz-status is vastgesteld. Voorwaarde hiervoor is dat de zorgaanbieder kan aantonen dat er een aanvraag voor de Bopz-toets bij het CIZ is ingediend. Omdat het onderscheid tussen een opname met een afhandeltermijn van twee weken voor de Bopz-toets vanwege bijzondere omstandigheden en een opname binnen 48 uur vanwege een crisissituatie niet altijd duidelijk is, vindt in een dergelijke situatie overleg plaats tussen zorgaanbieder en CIZ om te bespreken wat het meest passend is. Soms is het voor de familie van een cliënt en professionals duidelijk dat het verzet van een cliënt niet onwrikbaar is maar voortkomt uit de ontstane crisis of uit de acute opname. Verwacht wordt dat cliënt na een korte periode geen verzet meer zal tonen. Ook in deze situatie is overleg tussen zorgaanbieder en CIZ noodzakelijk om te bespreken wat in deze situatie het best passend is: 48 uur of twee weken. De afhandeltermijnen Hieronder de afhandeltermijnen nog eens op een rijtje:
Wlz-aanvraag in combinatie met een Bopz regulier: zes weken Wlz-aanvraag in combinatie met een Bopz i.v.m. bijzondere omstandigheden: twee weken* Wlz-aanvraag in combinatie met een Bopz i.v.m. crisissituatie: 48 uur* Een losse Bopz (ZP al aanwezig) regulier: zes weken Een losse Bopz (ZP al aanwezig, ELV of GRZ) i.v.m. bijzondere omstandigheden: twee weken* Een losse Bopz (ZP al aanwezig) i.v.m. crisissituatie: 48 uur* Ziekenhuisaanvragen Bopz worden afgehandeld binnen 48 uur*
VerzetDe professionals betrokken bij de opname zullen in eerste instantie de houding van de cliënt ten opzicht van de opname vaststellen. Toont de cliënt een duidelijk en onwrikbaar verzet dan zal een rechterlijke machtiging (rm) of inbewaringstelling (ibs) nodig zijn. Het is niet noodzakelijk noch wenselijk dat dit verzet eerst door het CIZ wordt vastgesteld, alvorens een rm of ibs te starten. |