Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

 

Wat is Het Juiste Loket?

Het Juiste Loket ondersteunt mensen die zich van ‘het kastje naar de muur’ gestuurd voelen, niet weten waar zij voor thuiszorg of ondersteuning naar toe moeten en hier vragen over hebben.

Het Juiste Loket valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het Juiste Loket is telefonisch bereikbaar op 030-7897878.

 

Wie kan bij het Juiste Loket terecht?

Mensen die behoefte hebben aan thuiszorg of ondersteuning die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Als vertegenwoordiger van een zorgvrager kunt u ook bij het juiste loket terecht. Het is in eerste instantie nodig om te weten onder welke wet de zorgvraag valt. Op die manier kunt u achterhalen waar een indicatie voor zorg moet worden aangevraagd en wat de mogelijkheden van de financiering van de thuiszorg.

Mensen die nog geen thuiszorg of ondersteuning hebben en deze willen aanvragen kunnen ook bij dit loket terecht om direct doorverwezen te worden naar de juiste instantie.

Daarnaast kunnen mensen die vragen hebben over de organisatie en financiering van palliatieve zorg bij het juiste loket terecht.

Ook professionals zoals onderwijs- en zorgconsulenten, cliëntondersteuners en medewerkers van de gemeente, zorgverzekeraar, zorgkantoor, SVB, CIZ die soms door bepaalde regelgeving niet verder komen in de organisatie van de zorg kunnen zich melden bij het Juiste Loket.

 

Voor welke thuiszorg kan met zich richten tot het Juiste Loket?

Het kan hierbij gaan om zorg die valt onder de Jeugdwet, Wmo, Zvw en/of Wlz.

Voorbeelden van vragen betreffende particuliere thuiszorg kunnen zijn:

  • U heeft een zorg- of begeleidingsvraag, maar het is voor u niet duidelijk welk(e) instantie(s) hiervoor verantwoordelijk is/zijn;
  • U heeft een zorg- of begeleidingsvraag en u wordt door verschillende zorgloketten steeds weer doorverwezen;
  • U wordt niet adequaat geholpen en u heeft vragen rondom de aanvraagprocedure van uw thuiszorg / thuis begeleiding;
  • U heeft een indicatie of besluit voor thuiszorg of begeleiding in een Persoonsgebonden Budget (PGB)  en u wordt doorverwezen tussen de gemeente /zorgkantoor /zorgverzekeraar en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) als het gaat om uitbetaling van uw zorgverlener;
  • U behoort tot de groep cliënten die eind 2014 collectief is toegelaten tot de Wlz op basis van een indicatie in functies en klassen (Wlz-indiceerbaren) en u heeft vragen over het overgangsrecht en/of uw zorgsituatie voor de komende jaren.

 

Palliatieve thuiszorg

Vanaf 1 april 2017 kunt u het Juiste Loket benaderen met vragen over de aanvraag en financiering van palliatieve thuiszorg. De medewerker van het Juiste Loket kan u op weg helpen als u niet weet welk(e) instantie(s) verantwoordelijk is/zijn en hoe palliatieve thuiszorg wordt bekostigd. Het Juiste Loket wordt hierin bijgestaan door het Palliatieve zorgteam van het Ministerie van VWS.

 

Hoe werkt het Juiste Loket?

Het Juiste Loket is telefonisch en per mail bereikbaar. De dienstverlening is laagdrempelig en kosteloos. Wanneer u contact opneemt met het Juiste Loket kijken de medewerkers samen met u naar uw vraag/probleem, geven informatie en proberen ervoor te zorgen dat in overleg met de verantwoordelijke instanties (gemeente, zorgverzekeraar, zorgkantoor, CIZ of SVB) een oplossing wordt gevonden.